Bijna ieder auto- en garagebedrijf ziet graag zijn klanten terugkomen. Het leveren van een uitstekende klantenservice is de beste manier om een hoge klanttevredenheid te realiseren en om de klantloyaliteit te stimuleren. De snelle wereld van vandaag draait om communicatie. Bedrijven die moderne methoden van klantcommunicatie toepassen zijn beter in staat om een ​​betrouwbaar merk op te bouwen.

In dit artikel lees je een aantal tips om jouw klantbereik te verbeteren.

Gebruik WhatsApp

Veel auto- en garagebedrijven vertrouwen nog steeds strikt op de telefoon om bijvoorbeeld service-afspraken in te plannen, of antwoorden op vragen te geven. Wanneer je altijd korte wachttijden, een makkelijke navigatie in het telefoonmenu en een goede gesprekskwaliteit realiseert, dan begrijp ik die gedachte wel een beetje.

Het feit dat een klant je belt, laat zien dat hij moeite voor je doet. Wat je dan niet wilt, is de beller afschrikken door een doolhof van menu-opties. Dat is wel de praktijk van vandaag. Met een complexe menustructuur maak je het moeilijk voor je klanten om jouw bedrijf te bereiken. Daarnaast heeft iedereen een hekel aan wachten en wanneer dan ook nog een keer de wachtmuziek ontbreekt, dan zal de klant sneller afhaken.

WhatsApp voor bedrijven biedt ook genoeg mogelijkheden voor de communicatie met jouw klanten. Waar communicatie via sms-berichten zijn beste tijd heeft gehad, wint WhatsApp steeds meer terrein. WhatsApp als communicatiemiddel is in ons dagelijks leven niet meer weg te denken.

WhatsApp inzetten heeft voordelen. De app is gratis. Omdat bijna iedereen de app heeft, kun je ook bijna iedereen bereiken. Berichten sturen en ontvangen is gratis. Tenminste als je een onbeperkte datalimiet hebt en Wi-Fi gebruikt.  Bellen is gratis. Via WhatsApp kun je bellen of videobellen met iedereen die de app ook heeft. Het is ook fijn dat je minder korte e-mailberichten krijgt. Veel mensen vinden een appje sturen of delen makkelijker.  En vergeet niet dat een appje sturen naar een grote groep mensen tegelijkertijd ook heel eenvoudig is. Je kunt een groep aanmaken met een eigen naam en ook niet onbelangrijk, een groot deel van jouw doelgroep werkt graag met WhatsApp.

Natuurlijk heeft WhatsApp een keerzijde. WhatsApp zorgt ook voor sociale druk. Na het sturen van een appje, verwachten gebruikers een snelle en relevante reactie. Bij zakelijk WhatsApp is het dan ook aan te raden om medewerkers hierop te trainen.

Bellen met mobiel via Google Mijn Bedrijf  

Consumenten gaan niet meer online, ze leven online. Ze zijn continu op zoek naar informatie. Uit gegevens van Google blijkt dat er maandelijks meer dan 100 miljard keer wordt gezocht op Google. Het aantal personen met een kans op een click-to-call van een bedrijf via hun mobiele telefoon groeit dan ook heel snel. Zorg er dan ook voor dat je Google Mijn bedrijf op een juiste wijze inzet. Google is goed in staat om een consument de beste antwoorden op hun zoekvraag te geven. Veel ondernemers van autobedrijven laten kansen liggen door hun bedrijfsprofiel niet of niet volledig in Google Mijn Bedrijf in te vullen. Dat is jammer, want Google Mijn Bedrijf is een belangrijk platform voor jouw vindbaarheid/bereikbaarheid.

Via Google Mijn Bedrijf worden alle relevante gegevens van jouw bedrijf aan de zoekmachine van Google doorgegeven. Naast gebruikelijke gegevens zoals naam, adres, woonplaats en telefoonnummer, worden ook de openingstijden en de verwijzing naar de website opgevoerd.  Google hecht zelf ook veel waarde aan Google Mijn Bedrijf en heeft de laatste tijd bedrijven meer mogelijkheden gegeven om informatie met potentiële klanten te delen. Via ons zusterbedrijf CarAds helpen we autobedrijven online succesvol te zijn. Google Mijn Bedrijf is één van de aspecten die we in onze advisering opnemen. Wil je meer weten over Google Mijn Bedrijf? Klik hier

E-mail communicatie

Iedereen e-mailt, dus waarom zou je dit kanaal niet gebruiken? E-mail is een prima manier om in contact te komen én te blijven met je klanten. Natuurlijk is het inzetten van social media erg belangrijk, maar besef dat je op social media (steeds meer) moet gaan betalen om je berichten onder de aandacht te krijgen. Met e-mail daarentegen ben je er zeker van dat je ontvangers je boodschap ontvangen. Naast e-mail gebruik je de toepassing WhatsApp vooral voor de korte berichten.

Het is aan te raden om e-mail marketing te gebruiken als onderdeel van je digitale strategie. Met een goede e-mailstrategie kun je van je ontvangers klanten maken. Mensen willen altijd goede informatie, interessante updates of aanbiedingen ontvangen. Dit kun je via e-mail aanbieden.

Sociale media

Jouw klanten zijn op diverse social mediakanalen actief. Weet jij op welk kanaal ze het meest actief zijn? Ben jij ook op dat kanaal actief? Plaats in ieder geval nieuwe, informatieve en interessante inhoud om klanten betrokken te houden en beantwoord alle vragen of opmerkingen die ze hebben. Aangezien je in de automotive sector actief bent, is het plaatsen van foto’s en video’s over jouw sector een goede manier om sociale aandacht te verwerven. Ongeacht hoe je communiceert, het maken van een persoonlijke verbinding is en blijft de sleutel.

Livechat met klanten op jouw website

De automotive sector wordt gezien als zeer kapitaal- en arbeidsintensief.  Daarnaast is er in deze sector veel concurrentie. Wie in dit speelveld de meeste toegevoegde waarde biedt is de winnaar. Livechat is een goed voorbeeld van een onderscheidend vermogen waar veel klanten behoefte aan hebben. Een chatgesprek kost in tegenstelling tot e-mails en telefoontjes weinig moeite en ook hierbij wordt er vrijwel direct op vragen gereageerd. Een e-mail is dan sneller geschreven, maar heeft het grote nadeel dat het antwoord soms lang op zich laat wachten. Livechat is niet alleen snel en laagdrempelig, het vergroot ook de kans dat geïnteresseerden sneller contact opnemen en daardoor ook geïnteresseerd blijven.

Livechat is niet bij elk bedrijf toe te passen. Een nadeel kan namelijk de bezetting zijn. Op een chat moet je nu eenmaal snel reageren. Lukt je dat niet, zet dan livechat niet in. En wanneer je livechat wel toepast, maak dan een keuze of je de chat op elke pagina automatisch wel of niet laat openen. Het automatisch openen van de livechat kan als opdringerig worden gezien.

Jouw klant als grootste ambassadeur

Voor lokale bedrijven is mond-tot-mondreclame het belangrijkste wat er is. Ook hierbij speelt Google Mijn Bedrijf een belangrijke rol. Via o.a. Google Mijn Bedrijf kunnen klanten recensies achterlaten. Potentiële klanten vertrouwen eerder op persoonlijke aanbevelingen dan advertenties, aantekeningen van beroemdheden of andere beïnvloeders.

Het verzamelen van reviews is belangrijk om jouw vindbaarheid te vergroten, straalt professionaliteit uit en wekt vertrouwen bij de potentiële klant. Het is ook belangrijk dat je op een goede wijze reageert op deze reviews. Bijgaand wat tips hoe met reviews om te gaan.

Face 2 Face

Diverse toepassingen kwamen aan de orde om jouw klantbereik te optimaliseren.  Digitaal berichtenverkeer is niet meer weg te denken in de huidige communicatie met klanten. Toch wil ik nog een belangrijk kanaal benoemen: Face 2 Face Bij deze vorm van communicatie gaat het verder dan alleen het uitspreken van woorden. De verbale communicatie gaan samen met non-verbale communicatie. Een goede houding straalt zelfverzekerdheid uit. Met je ogen kun je veel zeggen. De emoties die je ogen kunnen laten zien, zetten je verhaal kracht bij en maken je presentatie geloofwaardig. Mensen letten meer op je houding, bewegingen en uiterlijk dan op de inhoud van je verhaal.

Zorg in ieder geval voor dat de communicatiemiddelen een eenheid vormen. Als alles klopt gaat het je veel extra’s opleveren. En dat is de bedoeling toch?

× Chat met Thomas en Wim van Tincan Automotive