Miljoenennota 2020. Kabinet kiest voor definitief (gedwongen) voor vergroening. Bijtelling wordt komend jaar 8%, tenzij er nog een amendement wordt aangenomen op dit gedeelte. Verder goed nieuws voor PHEV bezitters of kopers: het verlaagde mrb tarief blijft nog tot en met 2024 overeind. Mrb voor bedrijfsauto’s gaat licht omhoog net als accijnzen op brandstof. Voor elektrische auto’s blijft de mrb tot 2025 op nultarief.

In theorie zijn in 2025 24% van de nieuw verkochte personenauto’s emissievrij. Dat zou gaan om ruim 100.000 nieuw verkochte elektrische auto’s in dat jaar.

BPM tarieven worden jaarlijks aangescherpt om gelijke tred te houden met het ‘co2- zuiniger’ worden van nieuwe auto’s.

Verder wil het kabinet WLTP meting leidend laten zijn in de autobelastingen. De tarieven en CO2 schijven worden aangepast aan WLTP test methode zonder dat de totale bpm opbrengst verandert als gevolg van deze aanpassing. Per 1 juli 2020 wil het kabinet de wijziging doorvoeren. Op basis van inmiddels uitgevoerd TNO onderzoek is het voorstel om de CO2-schijfgrenzen in de Wet BPM 1992 met 10% + 15 g/km te verschuiven.

Meer weten? https://tinyurl.com/yydjodn8

× Chat met Thomas en Wim van Tincan Automotive