De recente post die ik plaatste kreeg meer aandacht dan ik had verwacht. Waar het om ging: autoportal Autoscout24 zet de knop om naar online autokopen. Inmiddels staan er 115.000 auto’s te koop waarbij je de transactie online kan afhandelen vrijwel zonder tussenkomst van het autobedrijf. Ook in Nederland word dit getest met enkele tientallen autobedrijven. Online autokopen als fenomeen wordt dus goed in de gaten gehouden door professionals in de sector.

Waar de strategie eerst vooral op zo goed als nieuwe auto’s in het A en B segment lag, is het nu mogelijk auto’s vanaf 100 euro online te kopen. En dat is logisch. Hoe lager het bedrag, hoe groter de doelgroep en bereidheid online af te rekenen. De veertien dagen niet goed geld terug worden gezien als lange proefrit.

Binnen drie jaar hebben alle autoportals een koop knop. Daarmee nemen ze de verkoopfunctie deels over van het autobedrijf. Natuurlijk moet de koop afgerond worden, de betaling binnen zijn en de klant communicatie opgestart worden voor bijverkoop, inruil en/of logistiek. In de afhandeling, klantbediening en aftersales blijft er genoeg te doen. Maar de inhoud van de salesfunctie verandert hierdoor eens te meer. De macht van succesvolle autoportals zal verder toenemen als ze de daadwerkelijk aankoop realiseren in plaats van leads genereren.

Hoe moet je als autobedrijf reageren op deze online koopknoppen?

 Hoewel deze ontwikkeling in de kinderschoenen staat, is het wel degelijk van belang hierover na te denken. Hoe afhankelijk wil je zijn van autoportals, hoeveel gemak bieden ze bij een redelijk prijsniveau en hoe belangrijk vind je het om een eigen salesfunnel te hebben waar je wel 100% invloed op hebt.

 Variabelen:

Online auto kopen verschilt deels van een ‘normale’ webshop. Het gaat om duurzame nieuwe of tweedehands goederen waarover consumenten onzekerder zijn dan een gewone online koop. Bovendien is de prijs een stuk hoger dan dat gemiddeld online geshopt wordt. Dat maakt het nodig om de aangeboden auto precies te omschrijven, nog betere foto’s toe te voegen en (onafhankelijke) checks of inspectierapporten te laten zien. Een veilige betaling geeft een beter gevoel en een iets langere levertijd mag de pret niet drukken voor nu.

Hoe lager het aankoopbedrag des te gemakkelijker vermoedelijk de consument zal besluiten tot online aankoop. De wettelijke bedenktijd dient gerespecteerd te worden uiteraard, vandaar de niet goed geld terug binnen 14 dagen.

 Welke online ‘marktplaatsen’ zijn er?

 Online auto’s aankopen is een jong fenomeen. In Nederland begonnen met Bynco, gevolgd door Auto.nl, Carfy.nl, Carnext.com en nu Autoscout24. Binnen een jaar of 3 kunnen we wel 10 extra portals verwachten waar de aankoop online afgerond kan worden. Van de genoemde initiatieven lijken Bynco en Autoscout24 de mogelijkheid te bieden – onder voorwaarden – als autobedrijf mee te doen.

 Welke opties heb ik als autobedrijf?

 Drie opties op een rijtje:

  1. Meedoen aan één van de bestaande initiatieven. Voordeel is dat je leert omgaan met online aankoop, afhandeling en mogelijk het bereiken van een nieuwe doelgroep. Uiteraard gaat het gepaard met het inleveren van marge. Online verkoop is vooral een prijsspel
  2. Een eigen webshop. Wil je het spel echt leren? Dan is een het creëren van een eigen salesfunnel noodzakelijk. Bovendien zorgt het ervoor dat je grip hebt op het proces, op de klant, en inhoudelijk veel beter kan beoordelen aan welke initiatieven je wel of niet mee wilt mee doen de komende jaren. Een goede online reputatie en positie is wel van belang.
  3. Kat uit de boom kijken. Nog even afwachten maar wel slim kijken wat werkt en niet werkt kan je een flinke investering schelen. Het verdient wel aanbeveling alvast je online reputatie, review score, Google Mijn Bedrijf, vindbaarheid en uitstraling in lijn te brengen met het bedrijf dat je echt wilt zijn richting je klanten. Dat maakt de stap naar online aankoop straks gemakkelijker.

Dit artikel is een versimpelde voorstelling van wat er nu gebeurt op het gebied van online. Wil je echt een visie ontwikkelen, dan zal je de diepte in moeten gaan. Tincan Automotive biedt strategische sessies, workshops digitale strategie en concept ontwikkeling op dit gebied, zodat je als organisatie echt positie kiest en kansen pakt. Meer weten? thomas@tincanautomotive.nl of bel 0614142043.

× Chat met Thomas en Wim van Tincan Automotive