Als je het nieuws van de grote Duitse merken een beetje volgt, denk je dat iedereen in Duitsland klaar is voor de elektrische auto. Miljarden investeringen zijn en worden gedaan om de nieuwe aandrijving onder de aandacht te brengen. Maar niets is minder waar. Na drie dagen met een BMW i3 Range Extender is het mij pijnlijk duidelijk geworden: dit land heeft nog nauwelijks kennis gemaakt met deze nieuwe technologie. Hoewel de economie in Duitsland voor een belangrijk deel steunt op het succes van de auto-industrie hebben ze vooralsnog de boot totaal gemist.

Zelfs nu de elektrische varianten van BMW, Mercedes en Volkswagen op de markt komen, is Duitsland zelf er nog niet klaar voor. Waarom?

  1. Psychologisch: met de BMWi3 ben je (nog steeds) een bezienswaardigheid. In het Ruhrgebied kan je de elektrische auto’s op één hand tellen. Zien rijden doet kopen. Hoe meer mensen aan de elektrische auto gaan, des te sneller wordt deze onderdeel van het normale straatbeeld.
  2. Laad infrastructuur niet op orde: het aantal laadpalen is in sommige gebieden bedroevend laag. Bijvoorbeeld in het Bergisches Land waren laadpalen zo goed als afwezig. Al gauw 30 kilometer moet er gereden worden om een laadpaal te vinden. Snelladen is er al helemaal niet bij. Dat maakt voor veel inwoners van dunbevolktere gebieden het erg moeilijk om over te stappen op een elektrische auto.
  3. Snelweg infrastructuur. Het valt pas op, op moment dat je afhankelijk bent van de Range Extender. In Nederland zijn er tankstations aan de snelweg elke 30 kilometer. In Duitsland loopt het aantal kilometers tussen de tankstations flink op. Gemiddeld elke 60 kilometer is er een tankstation aan de snelweg. En helaas had geen van alle die ik heb bezocht een laadpaal. In Nederland zijn de meeste snelladers aan de snelweg gecombineerd met tankstations. Op de gemiddelde range van een elektrische auto is 60 kilometer best veel, zeker als het gaat om snelweg kilometers met een snelheid van 100-120 kilometer per uur. Heb je er eentje gemist, dan is het peentjes zweten of je de volgende gaat halen.

Sinds twee jaar maakt Duitsland wel een inhaalslag. Er rijden inmiddels 53.000 elektrische auto’s voornamelijk in de stedelijke gebieden. Hier zitten ook veel auto’s bij die als elektrische deelauto’s van concepten als Drive Now rondrijden in de grote steden. Op deze auto’s zijn er ongeveer 11.500 laadpalen. Ter vergelijking: Nederland telt 35.000 laadpalen en rond de 90.000 particuliere laadpalen (deze zijn niet openbaar te gebruiken). Deze laadpalen worden gebruikt door 32.000 volledig elektrische auto’s. Met alle plug-in auto’s erbij rijden er in Nederland 129.000 (semi-) elektrische auto’s rond en maken zij 5% van de nieuw verkochte auto’s uit.

Als je de twee landen vergelijkt is Nederland zeker een goede proeftuin voor elektrisch rijden door de dichtere bevolking, de kleinere afstanden tussen steden en de subsidies die deels nog gelden voor elektrische auto’s. Wil Duitsland het niveau van Nederland halen dan zullen er nog miljarden geïnvesteerd moeten worden in met name de infrastructuur. Met de uitfasering van de (oude) dieselauto in Duitsland en subsidies zal het straatbeeld heus veranderen. Maar dat gaat zeker nog jaren duren.

Zonder de Range Extender was een tripje naar Duitsland een grote uitdaging geweest. Helaas zijn daardoor nog steeds (te) veel kilometers op benzine gereden bij gebrek aan een fatsoenlijk aanbod aan laadpalen.

Thomas Edens – Tincan Automotive

 

× Chat met Thomas en Wim van Tincan Automotive