In Nederland worden elektrische auto’s steeds populairder. Naast het thuis laden – en voor sommige werknemers ook op het werk – is er een laadpas nodig voor alle andere laadpalen in Nederland en Europa voor als je moedig genoeg bent om op autovakantie te gaan. Er zijn veel bedrijven die geloven in de grote groei van elektrische auto’s en die investeren in laadpalen en/of laadpassen. Newmotion en Fastned zijn misschien de bekendste maar ook Nuon en Eneco doen in hun eigen regio mee om te leren en hun markt te verbreden. Dan heb je nog meerdere consumentenorganisaties zoals de ANWB die met een eigen laadpas komen en de aanbieders van mobiliteitskaarten en tankpassen. Het is ongelogen dat er wel vijftig verschillende soorten laadpassen actief zijn in Nederland.

Wirwar van laadtarieven

Hoewel elektrisch rijden vrijwel altijd goedkoper is dan op traditionele brandstof, verschillende prijzen van de laadpassen, het laden zelf en het vermogen waarmee geladen wordt enorm. Het loont de moeite om twee of drie laadpassen in de auto te hebben, zodat je altijd op de voordeligste manier kan laden. Voordat je begint met het bestellen van een laadpas is het goed te bedenken hoe vaak je deze nodig gaat hebben en hoeveel kilometer je denkt te gaan rijden op ‘externe’ laadpalen. Thuis laden is altijd de goedkoopste manier nu er vrijwel geen laadpalen meer zijn waar je gratis kan laden.

Tips bij het uitzoeken van een laadpas:

  1. Check eerst of jouw elektrische auto kan snelladen. Is dit niet het geval, dan hebben laadpassen die aantrekkelijkere tarieven hanteren voor snelladen geen zin.
  2. Hoeveel elektrische kilometers denk je te rijden? En hoeveel daarvan kan je thuis laden? Dan weet je hoeveel kilometers je gaat rijden op externe laadpalen.
  3. Tarief van de laadpas zelf. Dit varieert van gratis tot en met een bedrag per maand.
  4. Gratis laadpassen hanteren meestal een transactietarief per laadsessie.
  5. Sommige laadpassen werken met een starttarief en een transactie tarief.
  6. Opzegtermijn. De meeste laadpassen werken met een opzegtermijn van een maand, lekker flexibel dus.
  7. Tarieven van laadpassen zijn losgekoppeld van tarieven van de (snel)laadpalen zelf.
  8. Sommige aanbieders zijn sterk aanwezig in een bepaalde regio. Kom jij jouw regio niet of nauwelijks uit? Dan loont het om te gaan voor een regionale aanbieder.
  9. Wil je ook op vakantie met je elektrische auto? Selecteer dan alleen aanbieders die ook Europese laadsessies ondersteunen.

Bespaar tot 40% met de juiste pas

Besparen met laden begint bij jezelf. Namelijk thuis laden en daar waar het kan op het werk. Moet je toch aan de snellader? Laad dan nooit meer dan je nodig hebt. Snelladers zijn duur omdat ze je snel voorzien van een (half)volle batterij. Als je dan ook nodig de juiste laadpas regelt, dan kan je tot 40% besparen op je laadkosten.

Elektrisch rijden voor een vaste prijs per maand

Het klinkt logisch en het is onbegrijpelijk dat Nederlandse aanbieders dit nog niet hebben ontwikkeld. In Duitsland en Oostenrijk zijn er een paar aanbieders die experimenteren met tarieven van 30-60 euro per maand voor het ‘onbeperkt’ laden bij laadpunten inclusief snelladers. Zij gaan uit van ongeveer 15.000 elektrische kilometers. Dit is dan nog los van de kilometers die thuis geladen worden. Met name het gemak dat je weet waar je aan toe bent en een gunstige prijs per maand maakt deze aanbiedingen onverslaanbaar. Wij hebben inmiddels zo’n Duitse pas aangevraagd, maar het is even afwachten of wij als Nederlanders een met een Duitse laadpas kunnen rijden. Zodra dit het geval is, laten wij het weten.

Nog meer weten? Check dan deze websites:

http://www.idolaad.nl/gedeelde-content/blogs/rick-wolbertus/2016/laadtarieven.html

https://laadpas.com

http://www.laadpasvergelijken.nl

https://www.leaseblog.nl/blog/welke-laadpas-opladen-elektrische-auto/

http://www.evkieswijzer.nl/laadpas.html

https://laadpastop10.nl

https://www.oplaadpalen.nl

Wij hebben zelf inmiddels enkele elektrische auto’s ingekocht en verkocht en doen dagelijks ervaring op met elektrisch rijden. Verkopen van elektrische auto’s is niet moeilijker of gemakkelijker dan de verkoop van ‘gewone’ auto’s. Verdiep je in de auto, bereid je goed voor en sta klaar om vragen te beantwoorden die gaan over laden, laadpalen, snelladen, actieradius, laadpassen en de kosten per maand.

× Chat met Thomas en Wim van Tincan Automotive